Čo majú yoga a beh spoločného

Yoga

Vietor vo vlasoch, voľnosť v nohách, zrýchlený tep a dych…BEH. Môže byť tak meditatívny ako yoga. Tieto dve skvelé aktivity sa nerozchádzajú, naopak, dopĺňajú sa. Píšem z vlastnej skúsenosti. Najprv som bola bežec, a až potom som sa stala yogínom. Zo začiatku to bolo nepredstaviteľné, že by som niečo dokázala rovnako milovať ako beh. Možno som potrebovala len dozrieť, možno len nebol ten správny čas alebo som stále čakala na toho správneho učiteľa, ktorý by mi čaro yogy vierohodne odovzdal. Tým učiteľom som sa napokon stala ja, áno sama sebe, asi presne vtedy keď som na to bola mentálne pripravená…behať a vnímať naraz.

Dych a vedomie dychu je základným kameňom yogy.

Od nej všetko vychádza. Práve vedomé dýchanie by sa bežci mali od yogínov naučiť. Pokiaľ sa bežci budú venovať pred štartom niekoľko minút vedomému dýchaniu (pránajáme), budú prekvapení ako im stúpne výkonnosť. Toto dýchanie môžete zapojiť kedykoľvek keď zacítite disharmóniu. Skrátka ju predýchajte. Potom už len zlaďte dych s pohybom. Nájdite si svoj rytmus, počúvajte ho ako pesničku a tak zistite na koľko krokov je nádych a na koľko výdych.

Ja som najprv začala s behom a až potom s yogou. No moje odporúčanie znie začať najprv s yogou, až potom s behom. Prípadne obe aktivity kombinovať. Kľúčové je posilňovať brušné svaly, spojiť sa so svojím stredom tela, spevniť ho, pri behu so svojím stredom stále pracovať. Spojiť sa so svojím telom môžete skrz ásanu salabhásana – pozícia kobylky.

Yoga Vám pomôže aj pri behu do kopcov.

Výborná je pozícia utkatásana – pozícia stoličky, virabhadrásana I až IV- pozícia bojovníka I až IV. Ak bežci doplnia beh yogou, pocítia pri behu ľahkosť a úľavu.

A teraz ruku na srdce, koľkí z Vás bežcov venujete dostatočnú pozornosť strečingu či už pred alebo po behu? Odpoveď všetci poznáme. Strečing, ktorým by sme mali začať aj končiť každý beh sa môže skladať aj z yogových ásan, teda pozícii. Práve pri yoge sa totiž kvalitne natiahne naše telo. Ásana adho mukha svanásana – pozícia strechy, v sebe ukrýva niekoľko benefitov. Predovšetkým skľudní rozptýlenú myseľ, natiahne chrbát a ramená, ruky a tak veľmi behom preťažené lýtka, klenbu nôh a hamstringy. Malásana – yogový drep Vám dopraje uvoľnenie po dlhom behu. Pozícia zároveň posilňuje členky a zadnú časť tela.

Stále Vás to nepresvedčilo? Bojíte sa nepohodlia a bolesti pri naťahovaní? To je v poriadku. Každý yogový začiatočník objavuje svoju ohybnosť (alebo skôr neohybnosť) vlastného tela. Veď si spomeňte, ako ste ako začínajúci bežec objavovali kapacitu svojich pľúc a šikovnosť nôh. Obe aktivity vyžadujú (zvlášť pri začiatku) veľkú dávku výdrže, odhodlania a aj prehovárania seba samého.

No hneď ako sa objavia prvé pokroky a výsledok vytrvalej práce na sebe, prestanete si yogu alebo beh spojovať s nepohodlím alebo s bolesťou. Objavíte nepoznaní pocit z vlastného tela, o ktoré už nebudete chcieť nikdy prísť. A naučí Vás to pracovať s vlastnou voľou- psychikou, čo sa prejaví aj vo Vašom každodennom živote.

Yoga nás učí trpezlivosti. (Verte mi, opäť viem o čom píšem. Nepoznám najtrpezlivejšieho človeka akou som bola ja.) Zmeny a posuny k lepšiemu však vyžadujú čas, zázraky sa nekonajú cez noc. Tí vnímavejší vedia že neúspechy nás vedú k úspechom. Preto skľudnite svoje myšlienky, zabudnite na svoje ego a nájdite stred medzi snahou a tím ako ďaleko a ako rýchlo chcete bežať.

Buďte so svojím telom tu a teraz.

Odložte svoje smart phony, hudbu ktorú počuvate pri behu a rôzne aplikácie na behanie, ktoré beriete ako motiváciu k rýchlejšiemu behu. A zamerajte sa na ozajstné napojenie na svoje telo, myseľ a vnútornú silu. Vaše telo je natoľko schopné aby svoj tep vycítil a zmeral sám. Sami sme schopní vycítiť kedy sme unavení a kedy dokážeme pridať. Skúste sa teda napojiť sami na seba. Regulujte energiu ktorou plytváte nesprávnou technikou alebo tým že bežíte za každú cenu. Uvoľnite tvár a ruky, zapnite meditáciu v pohybe. Vtedy sa Vaše telo a myseľ prepojí. Nech sa Váš dych stane Vašou mantrou. Pocíťte vietor, ktorý letí okolo Vás a Vy bežíte s ním.

,,Objav skrz yogu to, čo si o sebe netušil…,,

Back To Top