Yóga počas menštruácie

Yoga

Menštruácia je veľmi zaujímavé obdobie ženy a veľmi prospešné, aj keď poznám mnoho žien, ktoré to nevnímajú úplne tak. Univerzálna rada ako toto obdobie v pohode prekonať, neexistuje. A ak si pravidelne každý mesiac kladiete otázku, či počas menštruácie ísť na obľúbenú yógu, čítajte ďalej. Pokúsim vám poradiť, ale nakoniec sa v tom musíte zorientovať sami, pretože každá z nás je iná a nič všeobecné tu neplatí.

Menštruácia ako iný stav

Pri menštruácii zažívame iný stav, nie je to však choroba. Pozrite sa na menštruáciu ako na prirodzenú súčasť života ženy, neberte to ako hendikep iba sa prispôsobte svojim pocitom a nálade. Z pohľadu lektorky yógy pozorujem ako mnoho žien sa zbytočne presiluje aj keď sa necítia stopercentne, na yógu prídu a úplne sa odpália. Tým nechcem povedať že počas menštruácie treba yógu vynechať. Yóga nie je iba fyzický tréning a práve v období menštruácie môžeme plne oceniť jej ďalšie úrovne. V tomto období je lepšie voliť miernejšie formy yógy ako je hatha yogy, vitálna yoga, relax yóga či yin yóga. Osvieženie a uvoľnenie prinášajú aj dychová cvičenia. Nádí šódhana či plný yógový dych nám dovolí ustáliť emócie a nájsť potrebnú koncentráciu a odvahu k cvičeniu. Nepríliš vhodné sú však ohnivé dychové techniky, ktoré príliš rozprúdia krv v tele, ako je napríklad dych kapalabháti. Meditácia kedy si predstavujeme dych prúdiaci nahor a dole pozdĺž chrbtice, je tiež skvelá alternatíva ktorá môže byť mnoho krát príjemnejšie ako fyzické cvičenie.

Vhodné pozície počas menštruácie

Z ásán odporúčam tie, ktoré v sebe nesú mesačnú ukludňujúcu energiu. Nie náhodou pochádza slovo menštruácia z latinského slova mensis – mesiac. K nim patria rozhodne predklonové ásány, ako pačšimotanásana, uttanásana či balásana. Predklonové pozície vo všeobecnosti harmonizujú myseľ a zároveň veľmi účinne masírujú oblasť panvy. Pre kompenzáciu je vhodné zaradiť aj záklonové ásány ako je napríklad matsjásána alebo uštrásána ktoré tiež upokojujú a masírujú oblasť ženských orgánov.

Čomu sa vyvarovať

Ani tu neplatí všeobecné nie. Sú ženy ktoré sú počas menštruácie úplne v poriadku a dokážu odcvičiť všetko bez akejkoľvek námahy. Je však zaužívané, že počas menštruácie vynecháme inverzné pozície kedy sa nohy dostávajú nad srdce. Krv a pránická energia apána, ktorá tečie od brucha smerom dole k múla bande, je inverznými pozíciami prevrátená a môže viesť k prerušeniu menštruácie. Rovnako sa neodporúčajú pozície ktoré rozprúdia horkosť v tele a môžu spôsobiť silnejšie krvácanie. Vynechajte radšej pozície posilňujúce brušné svaly ako je navásána a silným torzným pozíciám ale aj stoji na hlave či na rukách.

Domáca yóga

Menštruácia mnohé z nás nabáda k utiahnutiu a samote. Ak sa necítite na skupinovú hodinu, pokojne ju vynechajte. Nájdite si radšej priestor na cvičenie v pohodlí domova. Pustite si príjemnú hudbu, rozvoňajte priestor esenciálnymi olejmi a ponaťahujte sa v spoločnosti vlastného ja.

Priložený obrázok je zostava ásán vhodná počas menštruácie. Ak by vám predsa len nejaká pozícia nerobila dobre, nechajte sa viesť telom, zmodifikujte ju podľa seba alebo ju jednoducho vynechajte. Urobte z cvičenia moment ktorý si užijete.

Autor: Marta

Foto zdroj: https://www.google.sk/search?q=yoga+during+period&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiUt9ajydfYAhVHjywKHTFPDtsQ_AUICigB&biw=1920&bih=911#imgrc=wcKDaIqT9bI8iM:&spf=1515936967101

Back To Top