Zima z pohľadu Čínskej medicíny

Zdravý životný štýl

Zima vrcholí už skoro mesiac. So zmenou ročného obdobia je vždy dobré zladiť životný štýl a nie len náš šatník alebo výmenu zimných pneumatík na aute.

Pre človeka platí, že by mal redukovať svoju aktivitu a mal by viac oddychovať, relaxovať, regenerovať.

Zima je čas kľudu. Slnko vychádza neskôr a zapadá skôr, čo človeku ponúka dlhšiu dobu spánku. Z odkazu čínskej tradície, je zima obdobím tzv. veľkej jin, O svoju jangovú energiu „čchi“ by ste sa mali starať a brániť jeho úniku vyčerpávajúcimi aktivitami alebo nadmerným potením. Nie je to až také ťažké. Ľudské telo je predsa múdre a vďaka spätosti s prírodou automaticky spomaľuje a dáva sa do kľudnejšieho režimu. Nedeje sa to však u každého automaticky. V takom prípade sa riaďte prírodou, sledujte ju a nechajte sa ňou riadiť. Veď aj voda v zime zamrzne, noci sú dlhé a chladné, a zvieratá sa uchyľujú k zimnému spánku s nazhromáždenou zásobou potravy. Aj malé zmeny, ktorým prispôsobíte životní štýl a stravu ročnému obdobiu, umožní organizmu prirodzene sa harmonizovať.

Snažte sa teda v čo najväčšej miere vyvarovať stresu, stavom prepracovanosti a ponocovaniu.

Chladné dni si prirodzene pýtajú teplé prostredie a tepelne upravené potraviny. Prednosť dávajte varenému alebo pečenému jedlu pred tepelne neupraveným jedlom ako je napríklad surová strava. Primárne je totiž podporovať a dopĺňať jangovú „čchi“. Odmyslite si vašu chladničku a dostupné tropické ovocie v supermarkete a okamžite dostanete predstavu aké potraviny by ste mali v zimnom období konzumovať. Príroda má všetko premyslené do posledného detailu, a tak už pred nástupom zimy ponúkala plody teplej povahy, ktoré je možné uskladniť zaváraním, sušením, alebo uložením v chladných komorách na zimné obdobie.

Ako som už písala, zima predstavuje energiu ,, veľkej jin,, ktorá je v spojení s elementom vody a riadi obličky a močový mechúr. Z pohľadu čínskej medicíny sú práve obličky najdôležitejším orgánom tela. Sú prameňom života, korením jin a jangu a sídlom životnej esencie, ktorá ovplyvňuje kvalitu a dĺžku nášho života a ktorú už v priebehu života postupne vyčerpávame. Preto je treba oblasť krížov chrániť pred prechladnutím teplým oblečením a je obzvlášť vhodné nepiť a nejesť studené nápoje, zmrzlinu alebo tropické ovocie. Skrátka vyhýbajte sa všetkému čo by organizmus mohol ochladzovať. Ich funkciu je ľahké podporiť pitím teplých bylinkových čajov a ako už bolo spomenuté teplou stravou.

Ideálnym pokrmom v období zimy sú dlho varené zeleninové vývary, strukoviny, zázvor, kyslá kapusta, obilniny.

Z obilnín preferujete pohanku, guľatú ryžu a ovos pro svoj jangový charakter. Zelenina by na tanieroch tiež nemala chýbať, aj keď oproti letu v menšom zastúpení. Prevažuje zelenina koreňová, guľatá, prirodzene skladovateľná, ako je napríklad tekvica alebo pór. Nie vegetariáni môžu zvýšiť podiel v skladbe bielkovín. Vhodnými zástupcami v podobe mäsa sú napríklad hovädzie, jahňacie a kuracie alebo morčacie mäso. Pri varení by nemalo chýbať ani korenie, ktoré receptom dodá chuť a šmrnc, podporí stráviteľnosť a zároveň zahreje. Medzi vhodné korenia patrí kmín, čierne korenie, ženšen, kurkuma, škorica, klinčeky, anýz, bobkový list a zázvor. Milovníci sladkého môžu siahnuť aj po zaváranom ovocí ako sú kompóty. Tu však platí pravidlo, všetko s mierou. Správnou voľbou sú aj vlašské orechy, ktoré tiež podporujú obličky a jang.

Nechajte sa teda inšpirovať starým Čínskym učením. Doprajte si dostatok odpočinku a vnímajte toto obdobie ako čas celkovej regenerácie. Telo sa Vám odvďačí zdravím a vitalitou v teplejšom období roku.

Autor: Marta

Back To Top